Stockholm Brommaplan

Klimatkris till frukost -- hot utmaningar och möjligheter, Talare nationalekonomen Staffan Laestadius

17 januari 2024

Mingel, Frukost & Föredrag kl 7:15-08:30

Plats: Ängby Kyrkas nya lokaler, Kyrkbacken 9, Bromma, Tbana Islandstorget, gratis parkering med p-skiva

FREDAG 19/1     Klimatkris - hot utmaningar och möjligheter, Talare nationalekonomen Staffan Laestadius

Finns det fortfarande ”En strimma av hopp”?

Välkommen på en kunskapsfylld och spännande frukost med Staffan Laestadius, professor emeritus i nationalekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan, författare och föreläsare. Hans senaste bok (2023) Större än du nånsin tror: Klimatkrisen och den nödvändiga omställningen beskrivs i DN som ”årets bästa bok”

Staffan Laestadius gör klimatkrisen lättbegriplig och intellektuellt hanterlig. Hans mål är att hans läsare och publik skall bygga upp en kompetens att själva agera, som individer och som samhällsmedborgare.

Klimatet är inte förhandlingsbart och förändringen kommer inte att åstadkommas genom att 200 länder skriver under ett konvolut, utan genom att vi underifrån och tillsammans skapar ett momentum där konkreta handlingar driver fram förändring.

Våra folkvalda måste våga genomföra omfattande politiska åtgärder i form av infrastrukturbygge, skatteomläggning med mera och göra dessa lönsamma, rationella och kul.

Globalt behöver vi sprida de goda exemplen så att fler länder/företag/människor kommer med på båten. Vi hanterar klimatkrisen genom att visa att det är möjligt och nödvändigt att göra något – inte genom att vänta på att ”de andra” där borta ska ena sig.

FREDAG 26/1      Skräddare och Äventyrare en verklighetsbaserad berättelse med Rolf Johansson

Rolf Johansson har under många år bedrivit släkt- och historieforskning med fokus på förra sekelskiftet i nordvästra Skåne. Han har sammanställt en historisk roman baserad på förfäders emigrationsäventyr genom att studera autentiska Amerikabrev och resa runt i huvudpersonernas fotspår.

Bjud gärna in gäster till våra frukostmöten

Vi vill ju gärna ha flera medlemmar, så bjud gärna med gäster till frukosten så att de själva får uppleva en frukost med Sveriges kanske trevligaste Rotaryklubb.

NYHET PÅ HEMSIDAN:

Längst upp till höger finns gul ruta där det står DONERA TILL KLUBBEN.

Klicka på länken – här kan du swisha till klubben och pengarna går direkt till det ändamål du har valt.  Så även om du inte kan komma på fredagsmötet så kan du ändå bidra med en gåva.

Vi ses på fredag!
Välkomna